tisdag 20 januari 2015

SU ringde idag!

Såg att det var ett privat nummer, och när hon presenterade sig från Sahlgrenska, blev jag helt paff, nervös att dem hade gått igenom mina papper och skulle neka oss eller något sånt.

Men hon frågade om jag vill vara med i en studie för att se om överviktiga har svårare att bli gravida. Jag är inte extremt överviktig, men behöver ändå tappa en del kg, som jag gått upp dem senaste 2 åren, men även hon sa att det är svårare för oss med problem med sköldkörteln och PCO.

Dem delar upp oss i 2 grupper, den enda gruppen börjar med IVF, med en gång(då slipper vi vänta till våren) och gör som vanlig rutin med det och sen utvärderar.

Den andra gruppen ska först gå på viktminskningsprogram under 16 veckor. Dem första 12 veckorna är det lågkaloridrycker som gäller...ghaaaa...så svårt. sen blir det att börja med lite lättare mat igen. Under tiden får man stöd med dietister, kurator osv.   Jag är tveksam om jag kan klara detta, men är ju värt att försöka. I snitt har kvinnorna gått ner 12 kg sa hon, och vissa mer eller mindre.

Men oavsett, kan det ju vara bra att få hjälp med vikten, för går ju inget vidare än så länge... Hon skulle ringa imorgon igen och isåfall kanske det börjar redan nästa vecka!!!

Jättenervöst ju, men som tur är har jag en nära vän som gått på såna dieter flera gånger, då hon fått kämpa med rejält övervikt, så kan ju få bra tips och stöd från henne.

Vi får se hur det blir, är en dator som väljer vilken grupp man hamnar i. Jag har ju bara att vinna, oavsett vilken grupp.Värt att prova iallafall, då händer det ju något iallafall. Nervöst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar