måndag 16 februari 2015

spraystart idag

Idag började jag att spraya i näsan, inför nedregleringen av min cykel. 3 gånger per dag, med ungefär 8h imellan helst sa dem. Gäller att komma ihåg. Jag har ju även provera, levaxin och multivitamin med folsyra att hålla reda på. Jag är inte bra på att komma ihåg att ta, så installerade en bra medicinapp på mobilen, den är kanon att påminna och ha koll.



Kändes lite pirrigt när jag tog den i morse, nu börjar verkligen ett nytt kapitel i vårat liv, hoppas bara vi får ett lyckligt slut.  Sprayen kändes som när man tar lite för mycket vanlig nässpray och det rinner ner lite i halsen och smakar lite bismak, går att leva med. Dock är jag nervös för biverkningar, läste på pappret och det var många olika biverkningar man få av detta. Det märker jag med tiden antar jag. Nu ska jag ta detta tills det är dags för äl-sprutan. Om nu allt går enligt planeringern, så blir det äp om 4 veckor och sen ett ET.




Lite förkortningar, som kan nämnas i min blogg.



  • BIM = Beräknad Icke Mens, förhoppning om utebliven mens (= gravid) i nästa period
  • BM = Barnmorska eller Beräknad Mens, beroende på sammanhang
  • ET = Embryo Transfer. Embryoåterförande vid IVF 
  • FET = Frozen Embryo Transfer. Frysförsök vid IVF
  • ICSI = Intracytoplasmisk spermieinjicering. Befruktning med microinjektion under IVF
  • IVF = Provrörsbefruktning
  • MA = Missed Abortion, ett slags missfall där inte fostrets stöts ut av kroppen direkt
  • MF = Missfall
  • PCO = Polycystiska Ovarier
  • RD = Ruvardag under IV
  • SM = Senaste mens
  • TD = Testdag under IVF
  • UL = Ultraljud
  • VUL = Vaginalt ultraljud
  • ÄL = Ägglossning
  • ÄP = Äggplock/ägguttag under IVF
  • SU= Sahlgrenska Universitetssjukhus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar