måndag 16 mars 2015

ÄP på Torsdag!

Då var jag tillbaka på SU idag för mitt 2a VUL. Får säga att det återigen var ny personal, men både läkaren och usk var jättegoa, gör det så mycket lättare. Fick "min" BM idag med.

Ultraljudet gick bra och hon kunde se att dem växt till sig, låg på snitt 17 mm idag och fler hade vuxit på sig, så nu räknade dem till 17 st!! Herregud, inte konstigt man känner sig lite svullen, dock är det mest på kvällen. För övrigt har jag inte besvärats av några biverkningar så, lite ömma bröst, men det är ju inget jobbigt. Blir dock lite orolig för att det ska bli överstimulering nu när det är så många, men dem sa inget om det.

Ikväll ska jag ta min sista dos av Gonal-f, samma styrka 150. Sen imorgon ska jag bara ta nässprayen på morgonen och em-dosen, sen slutar jag med den också. Sen vid 23:00 ska jag till slut ta Ovitrelle, det är en spruta som ser till att ägglossningen börjar komma igång, Där är det viktigt att man tar den på utsatt tid som läkaren sagt, så inte äggen smiter iväg tidigare. Tur det var sån tid, då är jag ju hemma iallafall. Ska även skriva till det i min medicinapp, bara för att gardera, vore ju jättetrist ifall jag förstår hela proceduren för jag glömt den.

På onsdag är jag sprut och spray fri!!  Så härligt, men blir ju konstigt då man samtidigt vänjer sig väldigt fort att man ska ta sina hormoner.

När torsdagen stundar, är det äntligen dags! Vi åker in på morgonen och D går och ger dem några av sina simmare och jag kommer få byta om till sexiga sjukhuskläder och få nål i armen och sen är det dags för själva uttaget. Kan ju säga att jag är väldigt nervös för att det ska göra ont. Bad om att få lugnande, så fick med en tablett hem, som jag kan ta lite innan och sen får man lokalbedövning och morfin i armen vid behov. När BM sa att lokalbedövningen är som hos tandläkaren fick jag lite panik! Jag har tandläkarskräck och den bedövningssprutan är fruktansvärd, så få en liknande där nere, känns ju lagom skoj...huuuaa!!  Sen ska dem punktera mina äggblåsor och suga in vätskan därifrån och förhoppningvis hitta fina ägg. Antal ägg får vi reda på innan vi åker hem och sen blir det en nervös väntan för att se om dem utvecklas.

På lördag sen, 2 dagar senare är det tänkt att vi ska göra återföring, dock kommer dem veta först på den dagen om äggen är tillräckligt bra, så har vi otur får vi vända och åka hemåt. Måtte allt gå bra....isåfall blir jag tekniskt sätt gravid till helgen!! Iallafall för den dagen, sen får vi bara hoppas och tro att den gror in sig och växer på sig. Läkaren sa att min livmoder var redo och slemhinnan såg bra ut, skönt det. Hoppas D även kommer ha starka och många simmare, men eftersom det var på gränsen med antal, så planerar dem för att göra ICSI, alltså att dem väljer ut en spermie och för in den i ägget. Med vanliga IVF, får ju dem kämpa sig in själva i ägget. Vi får se, skulle provet vara bra, så gör dem på vanliga sättet. Så håll nu tummarna är ni snälla att vi ska få lyckas nu och det kommer gå bra hela vägen, tyvärr finns inga garantier och vi vågar inte hoppas för mycket. Men fantastiskt att detta finns att tillgå, vilken otrolig teknik som hjälpt/hjälper såå många. Satt många i vänterummet idag och jag satt där och tänkte vad sorgligt att så många har problem på det ena eller andra sättet. Det var nervösa och spända ansikten jag såg och som jag själv säkert satt med, orolig för vad provsvar ska visa, orolig för hur vul ser ut, orolig om vi ska få lyckas eller inte.





1 kommentar:

  1. Hejsan! Jag ble så glad över att jag kom in på denna blogg , jag och min man håller också igång med ivf och vi ska dit på onsdag gör ägguttag och fredag förhoppningsvis insättning, blev så glad när jsg läste din blogg, hoppas de går bra för er önskar er all lycka :) skulle vara kul att följas åt ifall du vill :) har ju ingne blogg men mail kanske hihi kram

    SvaraRadera