lördag 21 mars 2015

Nu har jag en liten klump i mig

Den här dagen gick såå sakta, timmarna kröp fram. Till slut var det dags och åka och telefonen hade inte ringt med ett tråkigt besked. En kompis ringde en gång och det knöt sig i magen, blev så rädd att det var SU, som skulle säga att det inte blev några befruktade ägg.

Väl där nere så fick jag byta om till sjukhuskläder igen och vi togs in i salen, där vi först fick sätta oss ner och prata med en läkare och embryologen. Dem berättade att det var ett jättefint resultat och det hade blivit 14 befruktade ägg av 15, wow! Dem hade gjort som vi föreslog, hälften med IVF-metoden och resten med ICSI metoden. Det hade lett till att  7 st av varje metod hade befruktats och såg bra ut. Så om det skulle bli aktuellt med nytt ET framöver, så kommer det bara bli IVF, för dem var tydligen av bäst resultat, så bra! Dock så det embryot jag fick tillbaka är från ICSI, för det var bäst av alla, så vi får verkligen hoppas dem får rätt i det. Dem valde att ta 5 st att lägga i frysen, så har vi iallafall en backup-plan, ifall det inte skulle gå bra nu. Fast jätteskönt att än så länge har det gått bra med våran 1a IVF och jag inte haft för mycket besvär eller symtom på överstimulering.

Själva ingreppet gick smidigt och snabbt, kändes ingenting. Vi fick se på skärmen hur våran lilla cellklump eller "klumpen" som vi kallar den, kom in i min livmoder. Jag önskar så att den ska gotta ner sig och växa och få utvecklas till en liten individ inom mig. Rädd för att hoppas för mycket, men måste försöka tänka positivt. För tillfället, även om det bara är för en dag, så är jag faktiskt gravid! Nu börjar en lång och jobbig tid fram till testdagen på påskafton.


Tack ni som är inne och läser min blogg, jättekul med er som lämnar en liten hälsning, har dock inte hittat hur/om jag kan svara tillbaka, men betyder jättemycket för allt stöd där ute i webvärlden.


3 kommentarer:

  1. Wow vilket resultat!!! Jösses vilken bra första stark, det måste ju kännas fantastiskt. Jag tror starkt på att alla såna "fina starter" inger ett större hopp om framtiden och en bättre bild av själva ivf:andet än om man får en knackig start.
    Mitt råd är att så långt som det bara går försöka behålla lyckokänslan och tryggheten av att ha de fem frysta embryona så att ni mentalt får en bättre upplevelse av hela processen.

    Det tog oss 4 behandlingar med icsi (1 år) innan jag ens fick ett embryo och det var hårt att hämta kraft och hopp. Når det sedan vände och vi fick se det första lilla spermiedonerade ägget på bild så förändrades många tankar och hopp dök upp igen.

    Jag håller tummarna för er!

    Jag

    SvaraRadera
  2. Grattis till ett lyckat resultat! Håller tummarna för er lilla klump.

    SvaraRadera
  3. Tack ska ni ha! Försöker tänka positivt. :)

    SvaraRadera