fredag 20 mars 2015

Nu är ÄP gjort och väntan har börjat

Igår var vi då iväg på äggplocket, vi var bägge nervösa på morgonen. Åkte iväg i god tid, så vi slapp stressa. Väl framme så gick D iväg och lämnade sin donation av simmare och jag fick gå in till en sal med 3 sängar och byta om till dem sexiga landstingskläderna med höga strumpor. BM som tog emot mig förklarade lite och satte en kanyl i armen på mig, för morfinet sen och jag fick ta 2 panodil.
Sen efter en stund kom D tillbaka och det var bara att vänta på våran tur. Par 5 var vi för dagen. Ett annat par låg i en säng längre bort, men inget som störde.



Sen kom en ny BM och hämtade oss, som skulle vara med under ingreppet. Jag fick gå och kissa och D fick på sig snygga OP-kläder. Kom en läkarstudent och frågade om hon fick vara med, ja sa vi, dem måste ju lära sig och hon såg snäll ut. Väl inne i rummet så var det även Barnmorskan, läkaren, undersköterska och embryologen. Nervöst lade jag mig ner i stolen. Återigen säger jag det, men personalen var fantastiskt goa. lugna och omhändertagande, så gav ju såklart mer trygghet.

Läkaren lade lokalbedövningen, kändes inte så direkt faktiskt, efter det gav BM mig morfin, sen efter någon minut så började han(läkaren). Såklart jag var lite spänd, men försökte slappna av. Gjorde allt ont ibland. Korta små onda hugg var det, BM gav mig mer morfin och stöttade fint. D satt såklart brevid mig och höll min hand också. Vi kunde se på skärmen vad som hände, jag kollade bara ibland, koncentrerade mig mer på att slappna av och andas. D kollade mer och såg tydligt när läkaren stack in i blåsorna och tömde ut innehållet. D kände sig lite maktlös brevid och tyckte det nog borde gjort ont när läkaren stack in i dem. Var inte så farligt som jag trodde, men var skönt att få morfin kan jag säga, var ju över ganska fort med. Fick även en värmedyna på magen, var skönt. Den fick jag med mig efteråt också när jag fick vila i min säng.

Då när jag låg och vila lite, så kom en stark smärta, typ som mensvärk, så värmedynan var skön att ha då, Sen efter en liten stund, så fick jag lite fika, hade ju fastat hela fm. Efter det så dök "våran" BM upp och vi fick pratas vid i ett samtalsrum. Hon berättade att dem hade fått ut 15 ägg, härligt! D´s spermaprov var betydligt mycket bättre än sist med. Förra gången lämnade han 40 miljoner och nu 105 miljoner, så BM skulle se viken metod dem skulle använda, då det var planerat för ICSI, men nu egentligen inte skulle behövas. Jag nämnde om dem inte kunde göra 50/50? När det var såpass många ägg, hon skulle höra om det. Efter spermerna "tvättats" eller hur man säger, så var det i värde 2,8 istället för 0,4 sist... sa oss inte mycket, men var bra sa hon.  Så kändes jätteskönt för oss båda att det blivit så bra från oss bägge.

Nu väntar bara en spänd väntan tills på Lördag 14:00, då vi ska förhoppningsvis få tillbaka ett, vi får först reda på det den dagen, så bara hålla tummarna,

Resten av dagen kände jag mig mör i magen, hade som mensvärk hela dagen och ibland mådde jag lite illa och fick sura uppstötningar, säkert från morfinet. Tog alvedon, så gick det bra.Var dock väldigt trött hela kvällen, la mig tidigt igår. Har även nu börjat ta Lutinus 3 gånger per dag, som tas nedifrån, som ska hjälpa till att göra det gästvänligt i livmodern kan man väl säga. Ska tas nu till dem tar slut. Om allt nu går som vi hoppas imorgon, så kommer testdagen för att ta gravtest, bli på påskafton! Måste väl vara ett tecken att det hamnar på äggets högtid? ;)    Är ledig då som skönt är, så antingen kommer det bli en väldigt gladfylld påsk, eller några dagar för depp.  Förutom att ta test, så ska jag även skicka in blodprov, som dem kan analysera för studiens skull. Skulle vi även få flera bra ägg, så kommer dem att frysas ner och lyckas vi inte denna gången, så hinner vi med ett fryförsök innan sommaren. Blir det dock inga, så måste vi ladda om för ett vanligt försök igen, och då det tar längre tid, så kommer det isåfall inte hinnas med innan sommaren sa våran BM. Så nu har vi en planeringsplan och spänd väntan på hur det ska gå. Vi vet om att inte så många lyckas på 1a försöket, men det händer ju!

1 kommentar: