torsdag 27 mars 2014

Fått min dom idag!

Vi satte oss i bilen på morgonen, lite nervös, men ändå skönt att förhoppningsvis få lite svar på varför det är som det är. Vi kom fram till gyn-mottagningen 20 minuter innan vi skulle vara där. Då kom det en sköterska som tog mig med, så jag fick kolla blodtrycket och ta HB.(stick i fingret). Sen fick vi sitta ner och vänta igen. Efter 10 minuter kommer en manlig gynekolog och utbrister till oss "så ni vill bli gravida?" Ni kan tro att vi bägge blev väldigt häpna! Kan meddela att vi satt i ett litet vänterum och inga andra, men ändå, vi skrattade gott åt det efteråt. Iallafall så var det en jättebra läkare, han tog emot oss såå bra, vi bägge var så nöjda. Det visar verkligen hur viktigt det är hur man blir bemött och tagen på allvar. Han tog in oss på sitt kontor och han frågade oss bägge lite frågor. Han sa egentligen så är ni ju bara här för dina(jag) problem med ägglossning/mensen, men då du ändå har din sambo med dig, så drar vi igång nu med en gång med fertilitetsutredningen! Åhhh gissa vad skönt det kändes, slippa vänta yttligare veckor.

Jag fick sen gå in och lägga mig i en gyn-stol, och han tog klamydiaprov, kände i och tryckte på magen. Slutligen gjorde han UL för att kolla äggstockarna. Han visade mig vad han fick fram och det var tydligt flera äggblåsor där i och ihop med att jag gått upp en del i vikt och har utslag/acne och väldigt lång menscykel som även ibland kan koppa över en månad, så fick jag diagnosen PCOS. Polycystiskt ovariesyndrom.
Det är vad jag har misstänkt hela tiden, så var skönt att få det bekräftat, men samtidigt jobbigt att ha detta som förmodligen är boven i dramat. Har ju ändå gått förut, men läkaren sa att det kan gå i olika perioder i livet som det ställer till det mer, men man har alltid haft det, är i arvsanlaget. Sen förtydligade han att det var viktigt att jag går ner i vikt, 10 kg, men gärna 15 kg. Detta är jag själv medveten om och har redan läst på om PCOS och ser att det kan vara väldigt bra att gå ner i vikt och låta bli socker och kolhydrater, som hämmar ägglossningen med tydligen. Många som fått hjälp av att göra detta. Men hur ska jag fixa detta?? sån sockerråtta...uch.  Läkaren sa att han hoppas gett mig motivation nu att ta tag i detta. För skulle det bli att vi sen måste skickas vidare till Sahlgrenska, då får inte BMI vara över 30, för att gå gratis hjälp ifrån dem.

Sedan fick både jag och D ta blodprover. Bägge för infektioner och jag även hormonprov. Sen så skickade han en remiss till en urolog, som ska kolla upp D lite mer. Och så det jobbiga spermaprovet, först lät det som han skulle få göra det nu på plats, men till hans lättnad, fick han med ett stort provrör hem och får göra hemma och sen lämna in det samma dag på sjukhuset närmast där vi bor. Hoppas verkligen han fixar detta nu, är ju ändå en smärtfri sak att göra, jämfört med allt vi kvinnor får göra.

Så nu får vi vänta till våra provsvar kommer tillbaka och jag ska nu kopplas till GYN här närmast och kommer få göra en mer special-UL och kolla äggstockarna hos dem och prata om provsvaren och vad som ska göras frampå.

Nu har vi det svart på vitt iallafall, hoppas nu att allt är bra med D´s simmare också! Nu är vi igång med utredningen och det känns bra. Bara tråkigt att vi inte kunde få fortsätta ha den läkaren, han var verkligen kanonbra, ger hopp åt läkarkåren.

Med detta i bagaget, så är det bara att inse också att vårat sista försök för att få ett barn 2014 är borta. Han borde ha kunnat se ifall jag var gravid när han kollade och undersökte. Jobbig fakta, men nu ska vi kämpa på och hoppas att vi får den bästa belöningen sen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar