fredag 28 mars 2014

Mycket tankar

Vi har inte pratat om det så mycket hemma, men tror vi bägge funderar mycket. Är mycket tankar fram och tillbaka. Jag hoppas verkligen att det inte är fel på hans simmare nu. Räcker med mitt känner jag. Nu måste jag ju även ta tag i mitt liv och börja motionera och äta rätt, allt för att underlätta. Undrar också hur länge det dröjer tills vi får provsvaren och ny tid till GYN. D ska lämna sitt prov nästa vecka, borde väl gå snabbt för dem att se hur det står till. Denna väntan hela tiden, är så jobbigt och tärande. Hoppas verkligen att det kommer hjälpa oss nu. Men orolig om jag får tabletter, vad det kommer ge för biverkningar.

Polycystiskt ovarialsyndrom (PCO/PCOS)

Symtom
Om man har PCOS brukar man själv märka att man
* har långt mellan menstruationerna eller ingen mens alls
* får ökad behåring
* går upp i vikt
* har svårt att få barn

Läkare kan ställa diagnosen PCOS om man har minst två av symtomen och inget annan sjukdom som kan förklara dem.

* många små cystor, PCO, som syns på ultraljud.
* långt mellan menstruationerna eller ingen mens alls
* ökad kroppsbehåring eller acne
* ett blodprov som visar ökad mängd av aktivt testosteron

Ungefär hälften av kvinnorna med PCOS är överviktiga när dem får diagnosen.


Tar gärna emot länktips om PCOS, kost, motion som passar. Fick ett bra tips av en tjej på FL.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar