onsdag 9 april 2014

På privata mottagningen idag

Idag hade vi egentligen tid för utredning på den privata nyöppnade gynmottagningen, men nu när läkaren på sjukhuset oväntat drog igång hela utredningen, så visste jag inte vad vi skulle göra med denna tiden. Jag försökte ringa några gånger, men jättesvårt komma fram och D har ju svårt att komma iväg från jobbet. Så jag valde att åka själv på detta, för att se vad denna gynekologen tycker. Hon var väldigt trevlig, lugn och hjälpsam. Lyssnade på vad jag hade att säga och förklarade allt vi hade gjort hittills med försök, lång menscykel, andra läkaren osv. Hon sa att först måste våra journaler skickas till oss, så hon kan se exakt på alla provsvaren och avgöra om jag kan börja med pergotime. (ska förhoppningvis hjälpa att få igång ägglossningen) Läste att vid behandling av pergotime ökar sannolikheten att få tvillingar eller fler barn med att en av tio kvinnor får fler än ett barn, i vanliga fall föds tvillingar vid ungefär en av hundra förlossningar!! OJ, D har ju även tvillingar i släkten.

Jag ska till medicinmottagningen och ta yttligare prover då sköldkörteln värdet var lite lågt också. Var ok enligt VC i Januari, men enligt henne på det privata, så kan värdena inom fertilitetsutredningen vara mer grundligt och inte lika bra i det sammanhanget än den mer "allmäna" provet på VC. Men hon kunde tydligen se snabbt ifall vi kunde börja att ge mig det fast jag inte varit på medicin först. Var ju först lite orolig, då man aldrig vet hur länge man måste vänta på att få komma till alla ställen inom vården. Hoppas, hoppas det inte var såpass att det först måste behandlas för sköldkörteln. Hon sa att det var tydligen viktigt att det inte var något fel där, för skulle man isåfall börja behandla med hormoner och sköldkörtelns värde inte var i lagom nivåer, så kunde tydligen risken för missfall öka osv. Visste jag inte, herregud vad mycket det är att hålla koll på. 

Hon berättade också att enda skillnaden mellan dem och vanlig gynmottagning, var att det är lättare/snabbare att få tid hos dem än vanliga. Sen kunde hon utföra alla undersökningar, ge medicin osv som dem gör. Skulle det behövas IVF, skickar hon oss till Sahlgrenska, hoppas dock det aldrig behöver gå så långt. Hon lät ändå hoppfull när jag ändå fått barn innan och D´s simmare är bra. Hon sa att den troliga orsaken är att jag inte har regelbunden ägglossning som ställer till det. Går jag dessutom ner i vikt, så ökar chanserna ännu mer att min ägglossning kommer igång bättre igen. Men hon var jättesnäll och sa att hon vet det är jättejobbigt att kämpa med vikten och att vi som har PCOS har svårare att gå ner än andra, men att jag ska försöka motivera mig att gå ner i vikt och träna, så chanserna ökar. Får dessutom inte gå upp mer i vikt, för dem har en gräns på BMI, för att få fortsatt hjälp, främst då med IVF. Just nu är jag inte över, men dumt att ligga på gränsen och kanske missa om det är så.

Så nu är frågan, ska jag fortsätta gå hos vanliga landstinget, eller denna? Är ju skönt med mindre ställe att gå till, speciellt om dem ändå kan göra samma saker. Försökte ringa gyn, så dem kunde skicka över våra papper, men kom inte fram i telefonkön, så får försöka imorgon igen. Men nervöst nu igen över sköldkörteln, vill ju verkligen komma igång med tabletter, som tydligen kan ge goda förutsättningar för min ägglossning ska komma igång. Hon sa även att jag ska inte jämföra mig med att det är helt hopplöst att lyckas, det kan lyckas bli spontangraviditet, som vi hoppas på sa hon. Bara att chanserna är mycket mindre, men med takt att vikten minskar, ökar den istället. I annat fall så kör vi igång med pergotime. Hon sa också att vi isåfall börjar med det och avvaktar ett tag att göra äggledarspolning. När jag var på gyn på sjukhuset, så verkade det enligt honom att vid mitt nästa besök skulle vi gå igenom mina provsvar och även göra spolning.... undrar vad som är bäst att börja med? och vilket jag ska välja gå på. Så fort gamla frågor är lösta, dyker nya upp. Nåja, i vilket fall är det i rullning nu, och det känns verkligen skönt. Vi hoppas på att det kan bli ett plus för oss innan detta året är slut iallafall!!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar