måndag 28 april 2014

Recept på villoväg

Idag gick jag till apoteket, för att hämta ut mina pergotime, men då sa apotekaren att det inte fanns något recept! Jag blev ju såklart snopen och fick gå därifrån utan. Nu skulle min läkare ringa idag eller imorgon, så fick passa på att fråga då. Klockan blev över 16, så tänkte att hon gått hem för dagen. Men sen vid 17:45 ringde hon faktiskt! Hon sa att hon såg nu att receptet inte blivit ivägskickat i systemet och bad om ursäkt för det. Sånt som händer, var ju inte akut. Men hon är ändå väldigt trevlig i telefon.

Att jag egentligen ville att hon ringde, var att jag undrade över varför det inte stod någonting i brevet om UL innan ÄL. För när jag läst om andra som gått på pergotime, så görs UL för att kolla över hur många äggblåsor som är på väg att lossa. Just för att övervaka så det inte blir flerbörd. Är det 2-3 ägg, så brukar dem sätta stopp för det. Just för att förebygga flerbörd, är ju ändå fler risker när man väntar det. När man äter tabletterna ökar ju chansen för tvillingar med 1/10!!  Det är ju ju väldigt mycket och såklart nervöst! Hon berättade iallafall att vid enkeldos brukar dem inte göra UL, för risken är såpass liten. Vid dubbel och trippeldos gör dem dock det. Men på vårat sjukhus närmast, gör dem det först vid trippeldos, det känns ju väldigt vågat känner jag. Men hon sa att om jag är väldigt orolig för flerbörd, kan hon boka in det nu. Men jag sa att vi kör på det som hon planerat. Men vore väl såå typiskt om det släppte 2 ägg nu som befruktas istället för 0 ägg under 1 år nu....
Så blir att hämta ut tabletterna imorgon istället, så jag har dem redo hemma. Denna veckan borde vara när jag har egen äl, men märker inte av några direkt tecken. Men vi myser såklart på och hoppas på det bästa. Vore ju drömmen om det tog sig nu och vi slapp behandlingar och kontroller!!


Ordlista/förkortningar

UL= Ultraljud
ÄL= Ägglossning
BIM = Beräknad icke mens
PCO = polycystiskt ovariesyndrom
IVF = In vitro fertilisering (provrörsbefruktning)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar